המעבר מהגן לבית הספר הוא משמעותי ביותר ואחד מנקודות הציון החשובות ביותר בחייו של כל אדם. מדובר בתקופה יחסית מורכבת גם עבור התלמיד הצעיר וגם עבור ההורים, שכן ציפיות רבות נבנות סביב הכניסה למסגרת הלימודית החדשה. ציפיות אלו באות לידי ביטוי הן בתחום הלימודי והישגיו האקדמיים של הילד, והן בתחום החברתי שבו מצופה מן הילד להיות אהוב על מוריו וחבריו, פופולארי ומצטיין.
את השינוי הזה אפשר לעבור בשלום אם רק נבין שכמו כל שינוי מהותי, גם ההסתגלות לכיתה א' לוקחת זמן, ותקופת הסתגלות זו מתחילה עוד מהשנה האחרונה בגן. כל החששות המתלווים לשינוי הם מובנים, גם אצל ההורים וגם אצל הילדים, ולכן אפשר למתן את הלחץ ולא למהר לסיים את התהליך. ההורים, יחד עם אנשי המקצוע בבית הספר הם האחראיים על הפגנת חוסן ובניית ביטחון עצמי אצל הילד. אפשר רק לזמן קצר, לזנוח את הדרישות האקדמאיות המפעילות לחץ רב על הנפשות הפועלות.
לעיתים יש נטייה להתרכז בדרישות הלימודיות כמו הבנת אותיות, מספרים, מוטוריקה וכו', ולשים בצד את הבשלות הרגשית. כדאי ואף חייב להתייחס לבשלותו הרגשית של הילד מאחר וזה אחד המרכיבים החשובים ביותר לקראת הסתגלותו במסגרת. התלמיד לא יצליח במשימותיו אם לא יהיה לו את הבסיס החברתי הנכון שבו הוא מכיר את ההתנהגויות הרצויות ואת הסביבה החדשה שלו, ופיתח מספיק ביטחון על מנת לפעול בה. לאחר שביססנו ביטחון זה אצל הילד, אפשר להתקדם הלאה לעבר מתן מטלות מובנות יותר.
להלן מספר טיפים שתוכלו ליישם על ילדיכם לקראת עלייתו לכיתה א':
- גרמו לילד להאמין שהוא בטוח ויכול לפעול כרצונו. תחושת הביטחון הזו תהפוך להיות הקול הפנימי שמוביל אותו.
- הבליטו את התכונות החיוביות בילד וחזקו את הדברים שבהם הוא טוב. הבדילו בין מה שהוא יכול, לבין מה שהייתם רוצים שהוא יהיה.
- יש לנהל שיחות מקדימות עם הילד ולהראות לו את השינוי גם באופן מוחשי, לדוגמא לקחת אותו לסיבוב היכרות בביתה ספר.
- אסור בשום אופן לוותר על יום הקליטה שמציע בית הספר, שמטרתו הילד וההורה מכירים את המורה וסביבת הלימודים. אם אין כזה, כדאי לדרוש זאת מההנהלה. ברגע שהילד יכיר את המורה ויראה אותו שוב ביומו הראשון של בית הספר, זה יקל מאוד את רמות החרדה והלחץ. נצלו את הפגישה כדי לשאול את כל השאלות שמעניינות אתכם בהקשר להפגת חששות והתמודדות עם השינוי.
- עוד בעודו בגן, על הצוות החינוכי לשוחח עם הילד עם המעבר שלו לכיתה א' ואף להציג זאת באופן ויזואלי (כמו תמונה של כיתה ומורה). אם ישנם ילדים נוספים שנקלטים באותה בית ספר, יש לציין זאת על מנת להפיג את תחושת הבדידות.
- קיימות קבוצות הכנה לכיתה א' (ואם אין, אפשר לתרגל גם בבית) המיועדות לחזק את המוכנות מבחינת הדרישות. כדאי להראות לילד כיצד עובדים בבית הספר ולהושיב אותו ליד שולחן, עם קלמר וטושים ומחברת. יש לעשות זאת קצת לפני עלייתו לכיתה א' ולא במהלך שנותיו בגן, וגם לא לצפות שהוא ילמד את החומר טרם כניסתו לבית הספר. כך הילד יבין מהי ההתנהגות המצופה ממנו בבית הספר ויפעל בביטחון בזמן אמת.
- יש לתת לילד משימות שהוא מסוגל לבצע ומתאימות לרמתו, כך שהוא יקבל תחושת יכולת והצלחה, ללא עזרת מבוגר. אך עדיף גם לא משימה קלה מדי.
- שחקו איתו! אמנם הוא כבר תלמיד, אבל הוא עדיין ילד ולכן למדו אותו על עולמו החדש בעזרת משחק. במקום שכזה הוא ירגיש ביטחון ושמחה.
בהצלחה!